prevezatv.gr
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑΗΠΕΙΡΟΣΚΟΙΝΩΝΙΑΠΡΕΒΕΖΑ

ΠΡΕΒΕΖΑ:Το παιδί μου θα πάει στην Α΄ Δημοτικού και δεν λεει το ρρρρρρρ, της Ροδάνθης Σωτηροπούλου

Κοινοποίηση

Σε ποια ηλικία πρέπει ένα παιδί να έχει πει το φώνημα ‘ρ’;

Παρόλο που πολλά παιδιά λένε το ‘ρ’ αρκετά νωρίς, στην εξέλιξη της ομιλίας ενός παιδιού το ‘ρ’ αναμένεται να εμφανιστεί τελευταίο. Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Λογοπεδικών – Λογοθεραπευτών:

Σε ποσοστό 90% των παιδιών, το ‘ρ’ στην αρχή της συλλαβής στην αρχή της λέξης (πχ. στη λέξη ‘ρόδα’) αναμένεται να έχει εμφανιστεί έως την ηλικία των 5.5 ετών.

Σε ποσοστό 90% των παιδιών, το ‘ρ’ στην αρχή της συλλαβής μέσα στη λέξη (πχ. στη λέξη ‘δώ-ρο’) αναμένεται να έχει εμφανιστεί έως την ηλικία άνω των 5 ετών.

Σε ποσοστό 50-75% των παιδιών, το ‘ρ’ στο τέλος της συλλαβής (όπως στη λέξη καρ-τα) αναμένεται να εμφανιστεί σε ηλικία άνω των 5.6 ετών.

Σε ποσοστό 75% των παιδιών, το ‘ρ’ στα συμφωνικά συμπλέγματα (όπως στη λέξη βροχή, στρίβω) αναμένεται να έχει ήδη εμφανιστεί από τα 4.5 αλλά ενδέχεται να αργήσει έως και τα 6.

Στην τυπική εξέλιξη της ομιλίας, μέχρι να ωριμάσει το φωνολογικό σύστημα ώστε το παιδί να αρχίσει να βάζει το ‘ρ’ στην ομιλία του, πολλά παιδιά διαφοροποιούν την απόδοση των λέξεων για να διευκολυνθούν στην εκφορά τους π.χ. ‘ολόι’(αντί ρολόι), ‘λολόι’ (αντί ρολόι), ‘γιογιόι’ (αντί ρολόι).

Υπάρχει λόγος ανησυχίας, εάν δεν λέει το ‘ρ’;

Ένα παιδί θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει την εξέλιξη του φωνολογικού συστήματος και να μιλά καθαρά, χωρίς λάθη στην άρθρωσή του έως ότου πάει στην Α’ δημοτικού. Μπαίνοντας στο δημοτικό σχολείο, αρχίζει η μετάβαση στο γραπτό λόγο. Τυχόν λάθη στην άρθρωση ενδέχεται τότε να μεταφερθούν και στο γραπτό λόγο. Εάν λοιπόν στη χρονιά των νηπίων ένα παιδί δεν λέει το ‘ρ’ ή εάν το λέει διαφορετικά, αντικαθιστώντας με ένα άλλο σύμφωνο, καλό θα είναι η ομιλία του να εκτιμηθεί, ώστε να αποφασιστεί εάν χρειάζεται θεραπευτική παρέμβαση ή εάν μπορούμε να περιμένουμε το ‘ρ’ να αναδυθεί στη φυσική εξέλιξη της ομιλίας του.Ο λογοθεραπευτής γνωρίζει πολύ καλά ποια μέθοδο και ποια εγαλεία (σόντες) θα χρησιμοποιήσει για την σωστή παραγωγή του.

Πότε είναι απαραίτητη η Λογοθεραπεία;

Λογοθεραπεία χρειάζεται συνήθως εάν το παιδί που δεν λέει το ‘ρ’ ή το λέει διαφορετικά:

  • Είναι στην Α’ δημοτικού ή πρόκειται σύντομα να πάει.
    • Ενοχλείται για το ‘ρ’ του, ντρέπεται, μιλά χαμηλόφωνα, αποφεύγει λέξεις που περιέχουν ‘ρ’.
    • Προσπαθεί να επαναλάβει σωστά το ‘ρ’ όταν το διορθώνουμε, αλλά δεν τα καταφέρνει.
    • Έχει ‘κοντό’ χαλινό, όταν δηλαδή η μεμβράνη που υπάρχει κάτω από τη γλώσσα και περιορίζει την κίνησή της είναι κοντή και δεν επιτρέπει στη γλώσσα να σηκωθεί προς την υπερώα εκεί όπου είναι η θέση άρθρωσης του ‘ρ’.

Πηγή για την σύνταξη του αρθρου : ΣΕΛΛΕ-www.selle.gr

ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΡΟΔΑΝΘΗ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΡΙΑ-ΕΙΔΙΚΗ ΠΑΙΔΑΓΩΓΟΣ

Υπεύθυνη των ΚΕΝΤΡΩΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ «ΛΟΓΟ-ΕΡΓΟ»- «ΣΥΓΧΡΟΝΟ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΡΕΒΕΖΑΣ»

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Οδός Νιάρχου: Νέα κόντρα Καχριμάνη με «Ορίζοντες» Ηπείρου

ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

Δανάη Παππά: Οι περιπέτειες στο Ιόνιο για την Θεοδώρα του Σασμού – Σκαφάτη σε δύσκολες αποστολές

ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ

ΠΡΕΒΕΖΑ: Η Χορωδία Αρμονία και η πιανίστρια Ελεωνόρα Αποστολίδη “Sounds of Solidarity” για την Ημέρα της Μεσογείου

ΟΜΑΔΑ ΣΥΝΤΑΞΗΣ